Aby klient zauważył twój biznes powinieneś nie tylko posiadać firmową stronę www, lecz także zadbać o jej pojawianie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest zawartość strony i to czy regularnie dodawane są do niej nowe wyczerpujące i użyteczne dla potencjalnego klienta treści. Lecz nie wolno też zignorować tzw. link buildingu, innymi słowy zdobywania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jedną z metod link buildingu jest wykorzystanie PBN – prywatnej sieci serwisów.
Private blog network i ich minusy oraz atuty
PBNy są prywatne, ponieważ są tworzone a potem kierowane przez jeden podmiot (na ogół przez dużą agencję marketingową bądź agencję SEO), który dba o jakość pojawiających się tam tekstów. PBNy są zwykle używane jako komponent złożonej strategii reklamowej, co jest bardzo ważne, ponieważ najlepsze efekty ich wykorzystania zauważa się w stosunku do stron, które są starannie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz contentu. Prywatne sieci serwisów nie tylko umożliwiają pozyskanie dużej ilości linków przychodzących do witryny, ale również na ich zróżnicowanie, co jest pozytywnie postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Minusem PBNów jest niestety to, że ich stworzenie nie jest tanie, a potem konieczne jest poświęcenie mnóstwa godzin na zachowanie ich w stosownej jakości.
Jak korzystać z PBN? Polecamy publikacje z canonicalem oraz wizytówki NAP
Prywatne sieci blogów świetnie spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ można na nich zamieszczać artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Czym jest NAP? To praktycznie każde miejsce w sieci, gdzie zaprezentowane są najistotniejsze dane kontaktowe firmy – jej adres e-mail czy telefon, pełna nazwa i adres. Przykładowo, wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim też zakładka w ogólnodostępnym rejestrze firm, strona na portalu społecznościowym lub artykuł, w którym umieszczono firmowe dane teleadresowe.
Druga skuteczna metoda korzystania z możliwości PBNów to artykuły z canonicalem. Polegają one na powtórnej publikacji ciekawych artykułów ze wskazaniem hiperłącza do źródła treści oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W tej sytuacji roboty wyszukiwarek przeważnie oceniają lepiej jakość pierwotnego wpisu, bowiem odnajdywanie linków do niego na różnych witrynach w sieci postrzegają jako znak, iż pod danym adresem kanonicznym znajdują się warte uwagi, użyteczne teksy. Artykuły z canonicalem są najskuteczniejsze przy tekstach z sektora YMYL, w którym istotne jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, a więc tych powiązanych zwłaszcza z finansami, aktualnymi informacjami, doradztwem prawnym i zdrowiem.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO